Caretta caretta yuvasını ‘kürekle’ açtı, yavruların vefatına neden oldu

Manavgat’ın Sorgun kıyısında plaj işletmesinde çalışan bir vazifeli, şezlonglar ortasında bulunan caretta caretta yuvasını, yavrular çıkarken kürekle açtı. Olayı gören bir turist, Deniz Kaplumbağaları Akdeniz Fokları Kum Zambakları Müdafaa ve Yaşatma Derneği’ne (DEKAFOK) haber verdi.

Bunun üzerine DEKAFOK gönüllüleri yuvalama alanına gitti. Kürekle yuvanın bozulduğunu gören gönüllüler, Tabiat Müdafaa Ulusal Parklar yetkilileri ile jandarmayı bilgilendirdi.

Yuvalama alanına gelen Tabiat Müdafaa Ulusal Parklar yetkilileri yuvanın bozulması nedeniyle içerisinde bulunan yavruların ziyan gördüğünü belirleyerek tutanak tuttu.

YUVADAN ÇIKIŞ MÜDDETİNCE MUHAKKAK DOKUNULMAMALI

Caretta deniz kaplumbağalarının yuvalama alanlarını daima denetlediklerini belirten DEKAFOK Lideri Seher Akyol, “Ekiplerimiz daima devriye geziyor. Bölgedeki ziyaretçilerimizi, kıyı bandı işletmecilerimizi daima bilgilendiriyoruz. Yuva çıtalarını çaktıktan sonra üzerlerine bilgilendirme kartlarımızı yerleştiriyoruz. Gecenin inançlı karanlığında gelen annemizin bıraktığı izlerden bulduğumuz yuvaları işaretliyoruz. Bir yuvalama alanında 50 ile 120 ortasında yumurta olabiliyor. 50 santim derinliğinde 20 santim çapındaki yuvalama alanları 50 ile 60 gün ortasında da kuluçkada kalıp kendi doğal döngülerinde kendi gerçek konutları olan denizlere gitmelidirler. Katiyetle yuvalara dokunulmamalı. Zati üzerinde bıraktığımız bilgilendirme kartlarında Almanca, Rusça, İngilizce ve Türkçe olmak üzere hem görsel hem de yazılı olarak, yuvaya dokunma ibaresi mevcut. Yuva bir gün çıkış yapmıyor, anne yumurtayı bıraktıktan 60 gün sonra çıkan yavrular bazen 5 bazen 10 güne kadar doğum devam ediyor” diye konuştu.

9’U ÖLDÜ, 28’İNİN AKIBETİ AŞİKÂR DEĞİL

Bölgede tatil yapan bir turistin DEKAFOK WhatsApp ihbar sınırını arayarak bilgi verdiğini anlatan Akyol, “Turist ziyaretçimiz bize telefon açtı ve dedi ki, ‘kürekle kazılan bir yuva var acil gelmelisiniz’. Biz alana gittiğimizde yuva çıtaları kaldırılmış, yuva açılmış. Tabiat Muhafaza Ulusal Parklar ve jandarmayı aradık, gerekli süreçlerin başlatılması için haber verdik. Dernek olarak üzerimize düşen vazifesi yaptık” diye konuştu.

Doğa Muhafaza Ulusal Parklar yetkililerinin yuvayı açarak denetim ettiğini anlatan Akyol, “Orada yavruların erken çıkarıldığını maalesef çok fazla yavrunun öldüğünü gördük. 14 adedini göbek bağları ile birlikte denize bıraksak da 3 tane göbek bağı olanı koruma ediyoruz şu an. 28 adedinin akıbetini bilmiyoruz, göbek bağlarını maalesef içeriye çekmemişlerdi, 9 tane yumurta da üzeri açılıp parçalandığı için mevt oldu. Bunun raporunu Tabiat Müdafaa Ulusal Parklar tuttu” diye konuştu.

YAVRU CARETTALARA ‘İYİLİK’ OLSUN DİYE AÇMIŞ

Anne carettaların kıyıya çıkıp yumurtlamasını takip ettiklerini ve tarih ve raporlarını tuttuklarını anlatan Akyol, “Beklediğimiz bir çıkıştı. Söylemiştim işletmeciye, hazırlıklı olun ışıklarınızı kapatın, yarın yahut öbür gün çıkış olacak diye. Oraya gittiğimizde gülerek bize yardım ettiklerini söylediler. Hiç hoş değil, elem verici bir durumdu. Kürekle kazılmıştı, inşallah bir daha bu türlü elem verici bir durumla karşılaşmayız. İnşallah burada bir farkındalık oluşur. İşletmeciye gerekli durumu devletimiz yapacaktır, buna da güveniyoruz. Zannedersem yuvayı kaldırmak daha kolay ve bir şezlong koymanın daha istihdama katkı olacağını düşündüler” diye konuştu.